Blogger Templates

I made this widget at MyFlashFetish.com.

Terimalah Kehidupan Sebagaimana Adanya...

Kehidupan itu memang diciptakan dengan pelbagai kekeruhan, sementara kita masih menginginkannya kejernihan daripada pelbagai kotoran dan keburukan. Inilah kelazatan dunia sebenarnya. Kita dikelilingi dengan pelbagai kelazatan, banyak tanggungjawab dan sangat menyedihkan. Pelbagai aneka ragam warna, dicampuri dengan pelbagai kekotoran dan diliputi pelbagai kelelahan, sementara kita selalu berada di dalam kesedihan.

Allah mengkehendaki kehidupan dunia ini bahawa ianya mengumpulkan antara 2 jenis yang saling bertentangan, 2 macam yang saling berlawanan dan 2 permasalahan yang saling bertolak belakang. Iaitu kebaikan dan kejahatan, keindahan dan kerosakan, kebahagiaan dan kesedihan.

Belajarlah kita hidup daripada kenyataan yang sebenar-benarnya dan jangan biarkan fikiran kita melayang-layang dalam dunia khayal dan angan-angan. Usahakanlah kita menggapai dunia idealism yang tinggi dan terimalah kehidupan dunia sebagaimana adanya. Adakanlah penyesuaian terhadap kita untuk menjalaninya dan mematangkannya.

Seorang sahabat yang tidak akan pernah bersikap sejati dan sejujurnya kepada kita dan segala perkara tidak akan terus mengalami kesempurnaan bagi kita, Sebab kesetiaan dan kesempurnaan bukanlah tabiat manusia yang sejati dan bahkan bukan sebahagian daripada sifat yang sebenarnya.

Seorang isteri tidak akan dapat sempurna sesuai dengan apa yang para suami harapkan. "Janganlah seorang suami terlalu membenci isteri jika dia tidak menyukai salah satu daripada sikapnya, sebab dia pasti akan menyukai sikap-sikap yang lainnya."

Oleh itu, selayaknya kita saling menutupi, mendekatkan diri, memaafkan, saling mengampuni kesalahan dan mengambil apa yang termudah. Kemudian diiringi dengan meninggalkan perkara yang susah dan terkadang kita harus memejamkan mata, menutupi segala kesalahn dan kadang-kadang kita melupakan perkara-perkara yang dialami secara nyata dalam kehidupan.

Sesiapa yang tidak bersikap manis dalam segala perkara yang dihadapinya, maka dia akan tertusuk taring dan akan diinjak kaki anjing.

Kalau Like Silalah Klik...:)

0 comments:

Post a Comment